کليد هاي قدرت

 

کليد هاي قدرت

کليد هاي قدرت

کليد هاي قدرت به دو دسته تقسيم ميشوند :

۱) کليد بدون قابليت قطع زير بار (_____ونر)

۲) کليد با قابليت قطع زير بار ( دژنکتور)

▪ _____ونر :

_____ونر بايد در حالت بسته يک ارتباط گالوانيکي محکم و مطمئن در کنتاکت هر قطب برقرار مي سازد و مانع افت ولتاز مي شود.لذا بايد مقاومت عبور جريان در محدوده _____ونر کوچک باشد تا حرارتي که در اثر کار مداوم در کليد ايجاد ميشود از حد مجاز تجاوز نکند .اين حرارت توسط ضخيم کردن تيغه و بزرگ کردن سطح تماس در کنتاکت و فشار تيغه در کنتاکت دهنده کوچک نگهداشته مي شود .در ضمن موقع بسته بودن کليد نيروي ديناميکي شديدي که در اثر عبور جريان اتصال کوتاه بوجود مي آيد .باعث لرزش تيغه يا احتمالاباز شدن آن نگردد.از اين جهت در موقع شين کشي و نصب _____ونر دقت بايد کرد تا تيغه _____ونر در امتداد شين قرار گيرد .بدين وسيله از ايجاد نيروي ديناميکي حوزه الکترومغناطيسي جريان اتصال کوتاه جلوگيري بعمل آيد.

▪ موارد استعمال _____ونر:

همانطور که گفته شد اصولا _____ونر ها وسائل ارتباط دهنده مکانيکي وگالوانيکي قطعات وسيستم هاي مختلف مي باشندودر درجه اول بمنظظور حفاظت اشخاص و متصديان مربوطه در مقابل برق زدگي کار برده ميشوند.بدين جهت طوري ساخته ميشوند که در حالت قطع يا وصل محل قطع شدگي يا چسبندگي بطور واضح واشکار قابل رويت باشد .

از انجاييکه _____ونر باعث بستن يا باز کردن مدارالکتريکي نميشود براي باز کردن يا بستن هر مدار الکتريکي فشار قوي احتياج به يک کليد ديگري بنام کليد قدرت خواهيم داشت که قادر است مدار را تحت هر شرايطي باز کند و _____ونر وسيله اي براي ارتباط کليد قدرت ويا هر قسمت ديگري از شبکه که داراي پتانسيل است به شين ميباشد .طبق قوانين متداول الکتريکي جلوي هر کليد قدرت ي از ۱کيلوولت به بالا و يا هر دو طرف در صورتيکه ان خط از هر دو طرف پتانسيل مي گيرد_____ونر نصب مي گردد. براي جلوگيري از قطع ويا وصل بي موقع ودر زير بار _____ونر معمولا بين _____ونر و کليد قدرت چفت وبست(مکانيکي يا الکتريکي)بنحوي برقرار مي شود که با وصل بودن کليد قدرت نتوان _____ونر را قطع ويا وصل کرد. بر خلاف کليد هاي هوايي ،_____ونرها قادر به قطع هيچ جرياني نيستند .آنها فقط در جريان صفر باز و بسته مي شوند . اين کليد ها اصولا جدا کننده هستند که ما را به جدا کردن کليد هاي قدرت روغني ، ترانسفورماتوها، خطوط انتقال و امثال آنها از شبکه زنده قادر مي سازند ._____ونرها از لوازمات تعميراتي وتغيير مسير جريان ميباشند.

▪ انواع _____ونر :

۱) _____ونر تيغه اي يا اره اي

۲) _____ونر کشويي

۳) _____ونر دوراني

۴) _____ونر قيچي اي يا پانتوگراف

▪ _____ونر تيغه اي يا اره اي: براي قطع و وصل ولتاز و حفاظت مطمئن در زمان عملکرد استفاده مي شود و بيشتر براي فشار متوسط کاربرد دارد . بر حسب ميزان جرياني که از آن عبور مي کند تيغه هاي آن مي تواند از ساده به دوبل و از نوع تسمه اي به پروفيلي و ميله اي و لوله اي تغيير يابد . نوع اهرمي آن در فشار قوي وفوق فشار قوي کاربرد دارد . اين _____ونر ها به دليل وجود شرايط جوي و وجود تنش هاي مختلف بايستي طوري نسب شود که در اثر نيروي برف يا باد به راحتي وصل نگردد.

▪ _____ونر کشويي: براي عملکرد ،_____ونر در جايي استفاده مي شود که عمق تابلو کم باشد . اين _____ونرها بيشتر به صورت ميله اي در جهت عمودي قطع و وصل مي شود و بيشتر در فشار متوسط کار برد دارد .

▪ _____ونر دوراني: بيشتر در شبکه هاي ۶۳Kv به بالا استفاده مي شود و عملکرد اين _____ونر به صورت دو بازو در يک پل که جهت چرخش آنها ۹۰ درجه معکوس همديگر مي باشند اين نوع کليد در شرايط جوي نا مناسب مقاومت خوبي از خود نشان ميدهد.

▪ _____ونر قيچي اي يا پانتوگراف: اين نوع _____ونرها بيشتر در شبکه فوق فشار قوي کاربرد دارند و به لحاظ آنکه هر قطب روي يک پايه سوار است لذا از نظر جايگيري در پست حجم کمتري اشغال مي کند و بيشتر زير خط فشار قوي نصب مي گردد.

▪ _____ونر با قطع زير بار : اين _____ونرها بدليل جلوگيري از حجم زياد پست و جلوگيري از مانور اپراتور و همچنين براي جلوگيري از اينترلاک (تنش) بين _____ونر و دژنکتور طوري طراحي مي شوند که براي قطع و وصل خطي کوچک و يا فيدر هاي تغذيه و يا راه اندازي موتور هاي فشار قوي و همچنين وصل آنها حدود ۵/۲ تا۱۰ برابر قدرت قطع آنهاست و جريان قطع اين کليد ها ۲تا ۵/۲ برابر جريان نامي است . اين نوع _____ونرها داراي محفظه قطع ضعيفي مي باشند که از نوع هوايي مي باشند.

▪ دژنکتور

کليد هاي قدرت براي قطع جريان هاي عادي و اتصال کوتاه طراحي مي شوند .آنها مانند کليد هاي بزرگي رفتار ميکنند که توسط شصتي هاي محلي و يا سيگنال هاي مخابراتي توسط سيستم حفاظت از دور مي توانند باز ويا بسته شوند . بنابر اين ، کليد هاي خودکار در صورتي که جريان و ولتاز خط از مقدار تنظيم شده کمتر و يا بيشتر شوند , دستور قطع را از طريق رله دريافت مي کند.

مهمترين کليد هاي قدرت به شرح زير مي باشند :

کليد قدرت روغني (OCBS)

کليد قدرت هوايي

کليد قدرت SF۶

کليد قدرت خلا

کليد قدرت روغني (OCBS): اين کليد از بک تانک فولادي پر از روغن عايقي تشکيل شده است.اگر اضافه باري به وجود آيد ،پيچک قطع يک فنر قوي را آزاد مي کند که سبب کشيده شدن ميله عايق وباز شدن کنتاکت ها ميگردد . به محض جدا شدن کنتاکت ها جرقه شديدي ايجاد مي شود که سبب تبخير روغن در اطراف جرقه مي گردد . فشار گاز هاي داغ ايجاد اغتشاشي در اطراف کنتاکت ها ميکند که سبب چرخش روغن خنک در اطراف قوس شده ،آن را خا موش مي کند . در کليد هاي پر قدرت مدرن قوس در مجاورت يک محفظه انفجار قرار ميگيرد، به طوري که گاز هاي داغ سبب جريان شديد روغن مي گردند . اين جريان شديد در اطراف قوس براي خاموش کردن آن جاري مي شود . ساير انواع کليد هاي قدرت به صورتي طراحي شده اند که قوس الکتريکي در آن توسط يک ميدان مغناطيسي خودايجاد شده منحني وار و طولاني مي شود و به قوس در برابر يک سري بشقاب هاي عايقي دميده مي شود ، به طوري که قوس تکه تکه شده خنک مي شود .

کليد قدرت هوايي: اين کليد ها مدار با دميدن هواي فشرده با سرعت ما فوق صوت به کنتاکت هاي باز شده قطع مي کنند . هواي فشرده در يک مخزن با فشار حدود MPa۳ ذخيره شده و توسط يک کمپرسور در پست پر مي شود . پر قدرت ترين کليد قدرت مي تواند جريان هاي اتصال کوتاه ۴۰ کيلو آمپر را در ولتاز خط ۷۶۵ کيلو ولت را در مدت زمان ۳ تا ۶ سيکل در يک خط hz۶۰ قطع کند . صدايي که از دميدن هوا ايجاد مي شود آن قدر بلند است که از صدا خفه کن در صورت نزديکي کليد قدرت به مناطق مسکوني بايد استفاده مي شود .

کليد قدرت : SF۶ اين کليد کاملا بسته و با گاز عايق شده در هر کجا که فضا کم با شد مانند پست هاي اول شهر به کار مي رود . اين کليد ها از انواع ديگر با قدرت هاي مشابه خيلي کوچکتر و از کليد هاي هوايي نيز کم صداتر است.

کليد قدرت خلا: اين کليد ها با اصول متفاوتلي از ديگر کليد ها کار مي کنند ، زيرا هيچ گازي براي يونيزه شدن در موقع باز شدن کنتاکت ها وجود ندارد . اين کليد ها کاملا آب بندي مي باشند ودر نتيجه ساکت بوده وهيچ گاه در معرض آلودگي هوا قرار نمي گيرند . ظرفيت قطع انها به حدود kv ۳۰ محدود مي شود و براي ولتاز هاي بالاتر از اتصال سري چند کلي استفاده مي شود . از اين کليد ها اغلب در سيستم هاي مترو استفاده مي شود.


کلمات کليدي :
----------------------
کلید های قدرت -سکسیونر-موارد استعمال سکسیونر-انواع سکسیونر -دژنکتور-کلید قدرت روغنی (OCBS)-
----------------------

نام ثبت کننده مقاله : niazemarkazi1

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 13 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی